پلام

گیلان، رودسر، اشکورات، روستای پلام

پلام

گیلان، رودسر، اشکورات، روستای پلام

پلام

تقدیم به شهیدان گلزار پلام
*******************************
شهید سیروس آقاجانی
فرزند: آقاجان
تاریخ تولد: 1343/03/12
تاریخ شهادت: 1364/02/05
محل شهادت: مریوان
*******************************
شهید ایرج اکبری
فرزند: موسی
تاریخ تولد: 1345/03/15
تاریخ شهادت: 1367/04/04
محل شهادت: طلائیه اهواز

آخرین نظرات

معرفی عجایب هفتگانه اشکورات

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۴۲ ق.ظ

اشکورات با توجه به قدمت زیاد آن دارای مکان های جالبی نیز هست!

۱-«مسجد ناصرالحق یا ناصرالکبیر(ع)روستای رودبارک» معروف به آستانه هفت امام روستای رودبارک از دهستان اشکور سفلی که در قرن سوم هجری قمری ساخته شده است.
۲-«کوه عروس و داماد روستای زیاز » واقع در قسمت شمالی سی پل از دهستان اشکور سفلی
۳-«دریاچه روستای صمد آباد» از دهستان شوئیل
۴-«غار واردار روستای دلیجان» از دهستان اشکور علیا و سیارستاق ییلاقی
۵-«سرچشمه رودخانه آسمانرود» واقع در روستای دلیجان از دهستان اشکور علیا و سیارستاق ییلاقی
۶-«دارکردان رجه روستای گیری» از دهستان اشکور علیا و سیارستاق ییلاقی
۷-«تونل روستای یازن» واقع در انبارکاه آقای صدرا یازنی از دهستان اشکور شهرستان رامسر
لطفا مشخصات و عکس های هر یک از عجایب هفتگانه اشکور را در ادامه مطلب بخوانید و ببینید.

1- مسجد ناصرالحق (مسجدناصرالحق ) معروف به آستانه هفت امام در روستای رودبارک

مسجد ناصرالحق.polam.ir

« مسجد ناصرالحق یا ناصرالکبیر(ع) روستای رودبارک » معروف به آستانه هفت امام روستای رودبارک از دهستان اشکور سفلی تصویر بالا مربوط به آستانه هفت امام رودبارک است که در قرن سوم هجری قمری ساخته شده است .

روستای رودبارک با روستاهای نرکی و توسه چال همسایه بوده و در۳۵ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر واقع شده است.

در قرن سوم هجری قمری به دستور ناصرالحق (ناصر الکبیر علیه السلام) ابومحمد حسن معروف به حسن اطروش (از القاب امام زین العابدین) نوه حسن بن زید در روستای رودبارک مسجدی ساخته شد که بعدها این مسجد بنام آستانه هفت امام معروف گشته است.

در داخل آستانه یک میله آهنی قرار دارد که مزار هفت امامزاده را از قسمت دیگر آستانه جدا می کند. چشمه هایی نیز در پایین آستانه قرار دارد که آب آن شور و برای دفع امراض از آن استفاده می شود.
خصوصیات ظاهری آستانه هفت امام به شرح زیر است:
فاقد صندوقچه، سه در چوبی دو لنگه در سه جهت غرب و شرق و شمال، چهار طرف ایوان، تعداد ۲۲ ستون که با آجر البرز ساخته شده است و در دورادور آستانه، یک در دو لنگه فلزی در ورودی ایوان، یک ستون چوبی در وسط آستانه و سراسر بام پوشیده از سفال است.

تخته چوب هایی نیز در آستانه قرار دارد که بر روی آنها عبارات زیر حک شده است :
ابر آمد و زار زار بر سبزه گریست بی باده گلرنگ نمی باید زیست
این سبزه که امروز تماشاگه ماست تا سبزه خاک ما تماشاگه کیست

فی سنه ۱۲۲۳   له ملک نیادی کل یوم لدوللموت و انبوللخراب فی سنه ۱۲۲۳
آیه ان یکاد نیز به شکل کامل به روی تخته چوب دیگری حک شده است .

درب چوبی بی بی هیبت درب چوبی که به بی بی هیبت معروف می باشد، در قسمت غربی دیوار آستانه نصب گردیده و اعتبار زیادی به آستانه هفت امام بخشیده است. تا کنون این درب دوبار توسط کسانی به سرقت رفته، ولی به لطف خدا دوباره به جای خودش برگشته است.ضمنا اهالی روستای رودبارک می گویند: در پایین روستا سوراخی وجود دارد که اگر موجود زنده ای در نزدیکی آن قرار گیرد، در اثر گاز فراوان از بین می رود.
 

2- سنگ های بلند عروس و داماد در روستای زیاز واقع در شمال پل سی پل قرار دارد 

پلام 
روستای زیاز با روستاهای آغوزبن کندسر، گرمابدشت، دیورود و سجیران همسایه بوده و در ۲۶ کیلومتری بخش رحیم‌آباد و ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر واقع شده است. همچنین روستای زیاز، مرکز دهستان اشکور سفلی نیز می‌باشد.
در شمال منطقه سی پل، کوه سنگی با شیب بسیار تند واقع گردیده است که در بالاترین نقطه آن دو مجسمه سنگی بشکل عروس و داماد قرار دارد. نقل است که در گذشته‌های دور پسر و دختری بدون اذن والدین خویش زندگی زناشویی خود را آغاز می‌کنند تا اینکه در اثر این بی حرمتی مورد آق والدین واقع شده و در نقطه‌های که در حال حاضر به “عروس و داماد” معروف است، به شکل دو انسان تبدیل به سنگ می‌شوند.
کوه عروس و داماد به واسطه اینکه در بین کوه‌های دیگر اشکور از زیبایی و شکوه خاصی برخوردار بوده و نظر هر بیننده‌ای را در حال گذر از این منطقه به خود جلب نموده و ناخود آگاه متوجه عظمت خالق هستی که باعث این همه زیبایی است، می‌نماید.
 

۳- دریاچه روستای صمد آباد :

پلام422

روستای صمدآباد با روستاهای اکبرآباد، برمکوه، تلابنک، و گلخانی، دشتک و زراکی همسایه بوده و در ۵۴ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۶۹ کیلومتری شهرستان رودسر واقع شده است.ساکنان این روستا معتقدند که نام اصلی این روستا در گذشته چیز دیگری بوده است.

نقل است که در گذشته دو سید در تاریکی شب وارد این روستا شده، اما کسی حاضر نشد که آنان را در منزل خود پناه دهد تا اینکه سرانجام در منزل پیرزنی که تنها زندگی میکرد وارد میشوند در این هنگام آن دو به پیر زن از آب گرفتن تمام روستا خبر می دهند. سپس وقت موعود فرا رسید و تمام روستا را آب فرا می گیرد.
بعدها فردی به نام صمد تصمیم به آبادانی این روستا می گیرد. از آن زمان تاکنون این روستا به صمدآباد معروف گشته است. دریاچه ای نیز در اثر آبگرفتگی از آن زمان تا کنون برجاست که یکی از بزرگترین دریاچه ها و از جمله عجایب هفتگانه اشکور به شمار می آید.

 

۴- غار وادار روستای دلیجان :

پلام223

روستای دلیجان با روستاهای تواسانکش و یاسور همسایه بوده و در ۴۷ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۶۲ کیلومتری شهرستان رودسر واقع شده است.

غار وادار، آثار آبادی و آجرهای قدیمی در کجیل سرا (kojil sara )، آسیاب قدیمی بومیتله (bomeytale ) از نقاط معروف و قدیمی این روستا به شمار می رود. غار وادار که در مشرق روستا واقع شده از منطقه ونکش ((h venekas )) شروع و تا غار وادار امتداد دارد.

در فاصله این دو نقطه که بصورت تونلی زیر زمینی است دهانه آن در منطقه وادار گشاد و پهن می گردد و در حال حاضر در این نقطه بصورت یک غار آشکار است. این غار در امتداد سرچشمه رودخانه آسمانرود واقع شده و از حیث قدمت دارای تاریخ بسیار دور و درازی است و یکی از عجایب هفتگانه اشکور به حساب می آید.

 

۵- ” دارگردان رجه ” روستای گیری :

روستای گیری با روستاهای کیاشکول، میانرود و محمودلات همسایه بوده و در ۶۸ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۸۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر واقع شده است. این روستا در منتهی الیه اشکور بالا و در پای قله معروف بزاکو قرار گرفته است در میان منطقه زورو و قله بزاکو، دارگردان رجه واقع شده است که استان گیلان و استان مازندران را از همدیگر جدا می کند.

در این نقطه تصویر شبیه چند انسان که در حال حمل درخت بوده بصورت سنگ سیاه درآمده و چشمان تمامی آنها به طرف کوه بلور یا شاه سفیدکوه می باشد. نظیر این مکان (کوه عروس و داماد) در نزدیکی روستای زیاز بوده که این نقطه نیز یکی دیگر از عجایب هفتگانه اشکور به شمار می آید.

 

۶- سرچشمه رودخانه آسمانرود واقع در روستای گیری :

سرچشمه ی آسمان رود

آسیاب قدیمی که در جنوب روستای مذکور واقع شده است، در حال حاضر متعلق به آقای کشتگر می باشد. این آسیاب شاید یکی از معدود آسیاب های اشکور است که هنوز هم از مناطق دور و نزدیک برای آسیاب کردن گندم مورد استفاده قرار می گیرد.
علت اصلی برقراری این آسیاب آب فراوانی است که از دهانه یک سنگ بزرگ بیرون می آید که این محل سرچشمه رودخانه آسمانرود می باشد. این چشمه که معروف به آسمانرود بوده به علت صافی و زلالی آب به این نام معروف گشته است. و بعنوان یکی دیگر از عجایب هفتگانه اشکور معرفی گردیده است.

 

۷- تونل طولانی روستای یازن:

پلام22

روستای یازن با روستاهای تمل، نارنه و سپارده همسایه بوده و در ۱۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامسر واقع شده است.

در این روستا در انبار کاه شخصی به نام صدرا… یازنی یک تونل بسیار طولانی وجود دارد که به عقیده اهالی راه به جایی دارد. صاحب کتاب از آستارا تا آستارباد نیز از وجود این تونل بسیار طولانی در روستای یازن یاد می کند. این تونل یکی دیگر از عجایب هفتگانه اشکور به حساب می آید.

 

منبع: یگانه چاکلی؛ حسن، کتاب جغرافیای تاریخی اشکور، ناشر تابان، چاپ اول سال۱۳۸۱به نقل از سایت  شمال نیور

پلام دات آی آر  (۱)

سلام

سرچشمه اسمان رود فکر کنم بالادست روستاهای یاسور و دلیجان باشه و اصلا ارتباطی به روستای گیری ندارد لطفا بررسی فرمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">