پلام

گیلان، رودسر، اشکورات، روستای پلام

پلام

گیلان، رودسر، اشکورات، روستای پلام

پلام

تقدیم به شهیدان گلزار پلام
*******************************
شهید سیروس آقاجانی
فرزند: آقاجان
تاریخ تولد: 1343/03/12
تاریخ شهادت: 1364/02/05
محل شهادت: مریوان
*******************************
شهید ایرج اکبری
فرزند: موسی
تاریخ تولد: 1345/03/15
تاریخ شهادت: 1367/04/04
محل شهادت: طلائیه اهواز

آخرین نظرات

فندوق ناب را در " پلام " بیابید

سه شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۵ ق.ظ

فندوق یکی از محصولات استراتژیک مناطق اشکورات رحیم آباد شهرستان رودسر بوده و 15 هزار خانوار به کار کشت فندوق در این شهرستان مشغول هستند.
شهرستان رودسر از لحاظ تولید سطح زیر کشت فندوق در کشور مقام اول را دارد و درصد بالایی فندوق کشور در استان گیلان بویژه اشکورات رودسر تولید می‌شود.
کشور ایران مقام ششم تولید فندوق جهان را به خود اختصاص داده است.

ارزش تغذیه ای

فندوق خواص و ارزش تغذیه ‌ای زیادی دارد، به همین دلیل از بروز خیلی بیماری‌ ها پیشگیری می ‌کند.
در هر 28 گرم فندوق که به طور متوسط معادل 20 عدد مغز آن می باشد، 176 کالری انرژی نهفته است. این مقدار فندوق دارای 17 گرم چربی، 5 گرم کربوهیدرات، 4 گرم پروتئین و حدودا 2 گرم آب می باشد.
فندوق با داشتن روغنی خاص (اسید اولئیک)، پروتئین، کربوهیدرات، بتاسیتوسترول، ویتامین‌ها و املاح ضروری، جایگاه مخصوصی را در بین دیگر آجیل‌ ها باز نموده است.
در 100 گرم مغز فندوق مواد زیر موجود است:
    انرژی 625 کالری
    درخت فندوق
    آب 5/8 گرم
    پروتئین 12/5 گرم
    مواد نشاسته‌ای 15 گرم
    مواد چرب 60 گرم
    کلسیم 200 میلی‌گرم
    فسفر 320 میلی‌گرم
    آهن 3/5میلی‌گرم
    سدیم 2 میلی‌گرم
    پتاسیم 700 میلی‌گرم
    ویتامین ب 1 0/5 میلی‌گرم
    ویتامین ب 3 1 میلی‌گرم


بتاسیتوسترول
بتاسیتوسترول که به مقدار زیادی در فندوق یافت می ‌شود، اثر فوق‌العاده‌ای در کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان (مخصوصا سرطان سینه و پروستات) دارد.

روغن فندوق
فندوق غنی از روغن است. در واقع 60 تا 70 درصد فندوق از روغن تشکیل شده است.
این ساختار و ترکیب روغنی دارای فواید زیر برای بدن است:
تامین انرژی، تنظیم حرارت، محفاظت در برابر عوامل بیرونی و کمک به گردش ویتامین‌های محلول در چربی.
در روغن فندوق، برخی اسیدهای چرب وجود دارند که اعمال مهمی را برای بدن انجام می‌ دهند؛ به عنوان مثال “اسید اولئیک” موجود در روغن فندوق از افزایش کلسترول خون پیشگیری می‌کند(کلسترول را به میزان 2/26درصد کاهش می ‌دهد)، قند خون را تنظیم می ‌کند و آپوپروتئین A-1 را که برای پیشگیری از بروز بیماری ‌های عروق سیاهرگ مفید است، افزایش می ‌دهد(به میزان 25 درصد) و آپوپروتئین B که مضر می ‌باشد را کاهش می ‌دهد(به میزان 5/7 درصد).

دیگر اسید چرب مفید در روغن فندوق، “اسید لینولئیک” است که به مقدار زیادی در روغن فندوق یافت می ‌شود. لینولئیک اسید نقش خیلی مهمی در رشد و سلامت اندام‌ ها دارد.

ویتامین های فندوق
فندوق یک منبع خوب از ویتامین‌های B1، B2 و B6 است. این ویتامین ‌ها برای حفظ سلامت مغز و خون‌سازی ضروری هستند، مخصوصا برای کودکان در حال رشد.


ویتامین E
ثابت شده است که مصرف 25 تا 30 گرم فندوق در روز، تمامی ویتامین E مورد نیاز در روز را تامین می کند و برای پیشگیری از بیماری‌ های عروق سیاهرگ قلبی و سرطان کافی است.

روغن فندوق بهترین منبع شناخته شده ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه ‌های قلب و دیگر ماهیچه‌ های بدن ضروری است.
این ویتامین همچنین برای عملکرد طبیعی سیستم تولید مثل ضروری می ‌باشد.
ویتامین E از تجزیه و همولیز گلبول ‌های قرمز خون جلوگیری می ‌کند، بنابراین به عنوان نوعی محافظ در برابر کم‌ خونی یا آنمی عمل می کند.
از دیگر فواید ویتامین E که در فندوق به وفور یافت می ‌شود، پیشگیری و ممانعت از عوامل ایجاد کننده سرطان می ‌باشد. اگر سرطان قبلا در بدن شکل گرفته باشد، ویتامین E با سلول‌ های سرطانی می‌ جنگد.

املاح فندوق
فندوق دارای مواد معدنی زیر می باشد:
* کلسیم، که برای رشد استخوان ها و دندان‌ ها ضروری است.
* آهن، که در خون ‌سازی نقش دارد.
* روی، که نقش مهمی در هورمون‌ های جنسی دارد.
* پتاسیم، که برای تحریک سیستم عصبی و عملکرد مناسب عضلات و ماهیچه‌ ها ضروری است.

تحقیقی جدید نشان داده است، افرادی که فندوق و یا روغن آن را مصرف می‌ کنند، 50 درصد کمتر از کسانی که هیچ گاه فندوق نمی ‌خورند، در معرض خطر مرگ بر اثر حمله ‌های قلبی هستند.

خواص داروئی:
فندوق از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است . برگ، شکوفه،‌ گل و پوست آن (مخصوصا پوست ریشه آن) قابض است.
1) فندوق به دلیل اینکه دارای مقدار کمی مواد نشاسته‌ای است و نیز دارای مواد معدنی زیادی مانند کلسیم،‌ پتاسیم، فسفر،‌ منیزیوم، ‌سدیم و آهن است، غذای بسیار خوبی برای مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود.
2) فندوق غذای مناسبی برای تقویت بدن و مخصوصا دوره نقاهت است.
3) فندوق مقوی روده‌ها و معده است.
4) فندوق سموم را از بدن خارج می‌سازد.
5) فندوق فشار خون را بالا می‌برد.
6)خانم‌هائی ‌که در بین دو عادت ماهانه خونریزی دارند برای درمان آن باید جوشانده پوست فندوق بخورند.
7) روغن فندوق برای از بین بردن سرفه و درد سینه مفید است.
8) روغن فندوق برای کبد نافع است.
9) آنهائی‌ که کارهای فکری می‌کنند باید فندوق بخورند زیرا بدلیل داشتن فسفر زیاد مغز را تقویت می‌کند.

مضرات :
فندوق اگر به مقدار کم خورده شود به هیچوجه مضر نیست ولی افراط در خوردن آن ایجاد نفخ و گاز شکم کرده و حالت تهوع تولید می‌کند. برای جلوگیری از این حالات، آنهائی‌ که سرد مزاج هستند باید فندوق را با آب و عسل خورده و گرم مزاجان با سکنجبین بخورند.

لابد با توجه به مواد درونی فندوق تا حدودی به خواص آن آگاهی یافته اید. از آنجا که در آن مقدار زیادی فسفر وجودد ارد، برای رشد مغز بسیار مفید است و قوه تفکر و تمرکز را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است کودکان را به خوردن آن تشویق کنید.

با وجود این که فندوق دارای مقداری مواد قندی است، اما برای بیماران مبتلا به مرض قند هیچ ضرری ندارد. طبع آن گرم و خشک است و سبب تقویت روده ها می شود و سموم بدن را دفع می کند.

ضمناً برای کاهش فشارخون هم مفید است و افرادی که به افزایش فشارخون مبتلا هستند بهتر است فندوق را میل کنند تا از خواص آن بهره مند شوند.
روی مغز فندوق غشاء بسیار نازکی وجود دارد که ضداسهال است، در ضمن این غشاء نازک بسیار دیرهضم است. برای جلوگیری از مضرات فندوق بهتر است آن را با شکر، عسل و یا انجیر میل کنید. اگر از ریزش مو رنج می برید از آرد فندوق و روغن زیتون خمیر مناسبی تهیه و روی پوست سر، ماساژ دهید. فندوق را در حد معقول مورد استفاده قرار دهید و از خواص زیاد آن بهره بگیرید.

و من (فندوق ) بهترین تقویت کننده مغز هستم!
 سوخته مرا اگر طبق دستور بکار برید، بهترین علاج طاسى سر هستم .
روغن من مقوى معده است و اگر آنرا به محل گزیدگى بمالند، زهر را از بین میبرد.
 اسم من فندوق است ، معرب من (بندق ) و اعراب مرا (جلوز) نامند. یک نوع دیگر من به فندوق هندى معروف است و در جنوب ایران ، مخصوصا بلوچستان زیاد است .

 فندوق هندى تلخ است و تنها مصرف دارویى دارد. خاصیت غذایى من بیشتر از آجیل ها است. داراى آهک – فسفر – گوگرد – و پتاسیم بوده ، سرشار از ویتامین هاى آ – د – اف هستم . پنجاه تا شصت درصد مواد روغنى دارم . مقوى معده و دماغ و نیروى شهوانى هستم – بو داده من گواراتر است . چنانچه مرا هنگام گرسنگى میل نمایید مقوى روده ها هستم . قند من براى مبتلایان به مرض قند نه تنها مضر نیست بلکه مفید است . روغن من در عطرسازى و تغذیه مصرف مى شود. من بهترین مقوى مغز بوده و جوهر دماغ را زیاد مى کنم ، و براى نیروى تفکر و تعقل غذاى خوبى هستم . خوردن من با انجیر بعد از طعام ، پادزهر سموم است و جهت گزیدن عقرب نافع است . 5/7 گرم من با عسل جهت سرفه کهنه مفید بوده و اخلاط سینه و ریه را خارج مى کند. بو داده من با کمى فلفل جهت نزله تجویز شده است . ضماد سوخته من با پوست و پیه خوک جهت طاسى سودمند است ، و باعث روییدن موى صورت جوانان و اشخاص کوسه مى گردد. اگر به بچه هاى زاغ و سرخ مو علاقه ندارید و نوزاد شما با این شرایط به دنیا آمد کافى است فندوق را با روغن زیتون ساییده و بر محل تلاقى استخوان جلو سر با استخوان عقب سر نوزاد بمالید و این عمل را مداومت دهید تا رنگ موى نوزاد برگردد و سیاه چشم و سیاه موى گردد و این که گفته اند نگاه داشتن من با خود مانع گزیدن عقرب است به هیچ وجه صحیح نیست . فقط مالیدن روغن من جهت درمان گزیدن عقرب و رطیل نافع است .

 فندوق هندى
من فندوق تلخ هستم ، که در جنوب ایران مخصوصا بلوچستان زیاد به عمل مى آیم . مقوى معده و دستگاه گوارش و اعصاب بوده ، پادزهر سموم مى باشم . خوردن یک مثقال من جهت گزیدن مار و عقرب و رطیل نافع است ، و براى درمان تب راجعه و اسهال تجویز شده ام .
اگر میوه مرا با آب بمالند تا کف کند، جهت سر درد و درد شقیقه نافع بوده ، و براى لغوه و فلج مفید است ، بخور میوه من جهت جنون و استسقاى دماغ اطفال (ام الصبیان ) تجویز شده است . ضماد مغز من با سرکه جهت خنازیر سودبخش است . خوردن جوشانده ى دو مثقال ریشه درخت من ، جهت ذات الجنب و سرفه و تنگى نفس سودمند مى باشد. حمول مغز من جهت اخراج جنین و بند آمدن قاعدگى زنان نافع است ، و یک مثقال آن جهت درد رحم مفید مى باشد، مقدار خوراک من از نیم مثقال تا دو مثقال است ، و چون در هر مثقال آن یک گرم ((محموده )) مخلوط کنند، در معالجه اسهال اثر فورى دارد.


منابع:
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=89048
http://www.seemorgh.com/health/default.aspx?tabid=2093&conid=79119
http://www.aftabir.com/lifestyle/view/9589/ترکیبات-و-خواص-غذایی-دارویی-فندوق

 

پلام دات آی آر  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">